Rahsia Kurus Selepas Bersalin Sampai Turun 20Kg

Assalamualaikum semua, selepas bersalin bukan senang nak turunkan berat, memang payah dan sukar. Tidak dinafikan ramai yang tidak berjaya menurunkan berat kepada berat yang ideal, tetapi jika kena pada gaya dan tips di amalkan, pasti mudah berat badan turun dan boleh hilang lebih daripada 20 kg ! Saksikan Rahsia ibu muda ini, apa yang dia[…]

8 Tips Elak Meroyan Selepas Bersalin Supaya Tidak Terus Jadi Gila

Sesiapa pun tidak mahu masalah meroyan ini terjadi, Kenapa ? Sebab Gila meroyan ni adalah sejenis penyakit yang biasa akan di alami oleh ibu semasa ataupun selepas proses berpantang. Apa yang membimbangkan sakit meroyan ini , ibu kadang-kadang tidak sedarkan diri dan mampu mencederakan diri sendiri ataupun orang lain. Kenali dahulu simptom awal terkena meroyan[…]

10 Peranan Suami Ketika Isteri Berpantang Selepas Bersalin

Assalamualaikum semua , selamat berpantang dari saya .Semoga dalam pantang ini penuh dengan warna warni gembira dan syukur kerana dianugerahi cahaya mata.Jangan stress-stress sangat tau. Semasa berpantang, situasi kita berbeza ada yang berpantang rumah sendiri di sisi suami, ada yang berpantang di kampung, ada yang berpantang rumah mertua dan tak kurang juga berpantang jauh dengan[…]

Doktor lelaki Vs Doktor wanita Menyambut Kelahiran Anak Semasa Bersalin

Doktor lelaki Vs Doktor wanita Menyambut Kelahiran Anak Semasa Bersalin Assalamualaikum semua ,  Isu kita bersalin dan anak di sambut oleh doktor lelaki atau doktor wanita ? dah lama menjadi isu. Saya kira ramai yang amat titik beratkan isu ini, lagi-lagi kita sebagai orang islam. Tetapi ada juga yang tidak kisah walaupun bersalin dan di[…]

Kenapa Bayi Menangis Saat Di Lahirkan ?

Kenapa Bayi Menangis Saat Di Lahirkan ? Assalamualaikum semua , Apabila kita melahirkan bayi, majoriti bayi kita akan menangis bila sudah berasingan dengan ibu. Ibu bapa juga bila bayi di lahirkan, mesti tertunggu-tunggu tangisan anak. Masih ingat saya ketika melahirkan anak saya yang pertama, tiada tangisan langsung.nurse terus memberikan bantuan supaya anak menangis.Anak kedua pula[…]

Benarkah “Anak Menyembur Air Liur Si ibu Keguguran Rambut” ?

Benarkah Mitos “anak menyembur Air Liur Si ibu Keguguran Rambut” ? Assalamualaikum semua , entri kita kali ini mengenai anak menyembur air liur , kita pula keguguran rambut amat teruk.Kadang-kadang rasa fobia je ada anak kecil kan.. sebab takut botak ! Benarkah kata-kata turun temurun ” anak menyembur Air Liur Si ibu Keguguran Rambut” ni[…]

Bilakah Waktu Sesuai Boleh Minum Ais Selepas Berpantang?

Bilakah Waktu Sesuai Boleh Minum Ais Selepas Berpantang? Assalamualaikum semua ibu-ibu. semoga sihat sejahtera kehendakNya. Bilakah Waktu Sesuai boleh Minum Ais Selepas Berpantang?. selalu tanya mak ,  kita : ” Mak Bila kita boleh minum ais ni? dahaga yang amat!”  Mak : ” Hamboiiiii tak sayang badan kee ? , mak dulu pantang betul-betul pun[…]

Pantang Larang bayi G6PD ( Kekurangan Enzim)

Pantang Larang bayi G6PD ( Kekurangan Enzim) Assalamualaikum Semua ,  Alhamdulillah masih diberi nafas untuk menulis entri-entri di sini semoga bermanfaat untuk semua yew ..  Mengenai bayi G6PD , Serius sebelum ini saya tidak pernah ketahui tentang penyakit ini sehingga kawan saya bertanyakan cream apa yang sesuai untuk anaknya yang alami ruam susu tetapi anaknya[…]

7 langkah Kurangkan Risiko Anak Jaundis / Demam Kuning

7 langkah Kurangkan Risiko Anak Jaundis / Demam Kuning Salam ibu-ibu terhebat , berapa week dah hamil ? teruja kan dengan kehamilan . Saya sekarang sudah 36 Weeks. Berdebar-debar menunggu kelahiran anugerah Allah yang ke dua ini . Dalam masa saya juga risau tentang masalah biasa yng dihadapi sekarang iaitu Jaundis atau demam kuning. Dari[…]

Tips Bersalin Normal Tanpa Jahitan

Tips Bersalin Normal Tanpa Jahitan.Salam ibu-ibu terhebat . Persoalan, kenapa kita bersalin ni kalau boleh tak nak satu pun jahitan ? jahitan lepas bersalin ini perlukan penjagaan yang rapi  lagi -lagi semasa ingin membuang air besar. takut sangat kan takut sembelit . dah pernah jugak sampai menangis kan .  saksikan wanita dalam video ini, jahitan[…]